2 Nov 2023

De Nacht van NTR over AI-muziek en het AI Songfestival

De Nacht van

Komende zaterdag vindt in Spanje namelijk de 4e editie plaats van het AI Songcontest. Geen dansende en zingende robots, maar een Songfestival waarbij teams hun inzending met behulp van van kunstmatige intelligentie hebben gemaakt. Het klinkt voor sommigen misschien dystopisch, maar kan AI-muziek misschien ook juist een verrijking van muziek én cultuur zijn? En kan het helpen om ons muzikale oor beter te begrijpen? In de studio is Ashley Burgoyne te gast. Hij is Universitair Docent in Computationele Muziek aan de Universiteit van Amsterdam. Hij onderzoekt wat mensen horen – en wat ze negeren – in de muziek die ze dagelijks online luisteren. Zo legt hij verbindingen tussen het menselijke muzikale oor, en dat van computers.

De A12 als orkestbak; Extinction Rebellion zet muziek inDe Groene Amsterdammer
Hoe kun je beter leren zingen? ‘Verdiep je eerst in je eigen stem’De Morgen